رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

هفته‌نامه آیینه یزد در ردیف معدود رسانه‌‌های مستقل در کشور است که بعد از ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری و پیش از اعلام اسامی تاییدشدگان از سوی شورای نگهبان از دکتر پزشکیان حمایت کرد چون در سال 1401 پس از مرگ «مهسا امینی» در شبکه خبر گفته بود: «همه باید بیایند پاسخ بدهند! از نظر علمی نمی‌شود که کسی همین جوری بیفتد! این‌طور نباشد که هرکسی خواست حرف بزند بگویید اینها ضدنظام هستند! می‌گویید برخورد نامناسب با این خانم نکرده‌ایم؛ خب شفاف‌سازی کنید! یک تیم ارزیابی درست کنید.»(1)

مسعود پزشکیان در همایش زنان حامی خود نیز گفت: «من برای اینکه رای بگیرم هیچ‌گاه در زندگی‌ام دروغ نگفتم و شعار دروغ ندادم. من به حق و عدالت معتقد هستم. حق زنان، قبایل و قومیت‌ها و… همه و همه برای من مهم است. وی گفت: هرکجا که بتوانم موقع حق‌خوری می‌ایستم برایم فرقی ندارد، زن، مرد، کرد یا بلوچ است. پزشکیان در مورد طرح نور گفت: در مورد طرح نور ما ترک‌ها مثالی داریم که ترجمه‌اش این است به سیاهی نور می‌گویند. وی افزود: 40 سال است با مداخلات می‌خواهیم حجاب را درست کنیم آیا بدتر نکرده‌ایم؟ طرح نور ما را به سمت سیاهی می‌کشاند.»(2)

در مناظره سوم کاندیداهای ریاست جمهوری هر 6 کاندیدا درباره گشت‌ارشاد و رفتار با زنان بی‌حجاب و بدحجاب گفتند: «باید با رعایت احترام به زنان و دختران رفتار شود. اما هیچ‌کدام از آنها، جز مسعود پزشکیان، بعد از واقعه تلخ مرگ مهسا امینی که به دلیل نوع پوشش‌اش، توسط گشت‌ارشاد جلب شده بود و درگذشت، یک کلمه از حرف‌های امروزشان را نگفتند و حتی برخی‌ از آنها در رسانه‌های خود به پزشکیان تاختند و توهین و تمسخر کردند که چرا در ماجرای مهسا و نحوه رفتار با زنان و دختران، دنباله‌رو آنها نیست و به صراحت انتقاد می‌کند. آنها حتی خواهان پیگرد قضایی پزشکیان هم شده بودند!»(3)

در مناظرات انتخاباتی حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در پاسخ این سوال که اگر شما رئیس‌جمهور شدید اجازه می‌دهید وزارت کشور شما سردمدار گشت ارشاد باشد؟ گفت: فرهنگ نه رشدش نه کنترلش کف خیابان نیست. کف خیابان جای احترام و انضباط است نه بگیر و ببند!
مسعود پزشکیان در مورد وقایع سال 1401 گفت: «من تنها کسی بودم که درباره مهسا امینی صحبت کردم و در همین خصوص تائید صلاحیتم با اما و اگر بود…»(4)

نگارنده این سطور برابر با دستورات دین مبین اسلام و براساس آیات قرآن مجید معتقد به حجاب در اسلام می‌باشد اما براساس آنچه تاکنون دیده و یا خوانده‌ام با عملکرد گشت ارشاد و طرح نور مخالف است. مناسب بود دکتر پزشکیان هرچه زودتر از سردار رادان و قبل از تغییر دادن سمتش بپرسد: چرا ماموران گشت‌ارشاد به سراغ دختر چهارده ساله‌ای که همراه دوستش پشت پست برق خود را مخفی کرده بود ‌رفتند، پایشان را روی گردن آنها گذاشتند، موی سرشان را گرفتند و ‌کشیدند گرچه بنابه گفته نیروهای گشت بر دختران نوجوان و یا بنابه گفته نیروی انتظامی «احدی از آنان» جراحت جزیی وارد شده باشد. بنا را بر این بگذاریم که «گشت‌ارشاد» و «طرح نور» قانونی است یا بر فرض دختران 14 ساله به ماموران دشنام داده باشند یا صدمه و ضربه‌ای به آنها وارد کرده باشند در چه ماده قانونی آمده است که باید دختر نوجوان یا متهم 14 ساله را مضروب نمود یا پا روی گردن آنها گذاشت یا موهای آنها را کشید. نظر سردار رادان و خوانندگان آیینه یزد را به این نکته جلب می‌نماید آیا قانون حجاب مراحل قانونی تصویب و ابلاغ را گذرانده است؟ در صورتی که قانون حجاب مصوب گردیده و برای اجرا ابلاغ شده باشد آیا پلیس حق مضروب نمودن متهم را دارد ولو این‌که دختر 14 ساله‌ای با آن وضعی که در عکس و فیلم مشاهده می‌شود، دست و پا و سر و صورتش را به این طرف و آن طرف می‌کشانند و ضربه بر وی وارد می‌آورند ناسزا گفته و دشنام داده باشد؟!

انتظار بسیاری از مردم بویژه رای‌دهندگان این بود که دکتر پزشکیان گرچه درگیر اعلام اسامی وزیران پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی بود بنا بر قول و قرارهای داده شده و با عنایت به مناظرات انتخاباتی بلافاصله سردار رادان را احضار می‌کرد و قبل از برکناری یا تغییر سمت نحوه برخورد با متهم و قوانین مصوب و دستور اسلام را به وی گوشزد می‌نمود تا به عوامل و نیروهای گشت ارشاد و طرح نور متذکر گردد به موجب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر نوع ضربه زدن به دستگیرشدگان و یا متهمان گرچه که در دادگاه صالحه حکمی علیه آنها صادر شده باشد قویا ممنوع شده و برای مرتکبین آنها یعنی همان نیروهایی که بعضی از دختران و زنان مردم این سرزمین را به زور و با هل دادن و یا کشاندن روی زمین به سوی ماشین گشت ارشاد می‌برند که گاه دست و پا و پشت و سینه آنها نمایان و فیلم آنها در فضای مجازی پخش می‌گردد یا سیلی به صورتشان می‌زنند همه اینها جرم است و مجازات دارد حتی در قانون آمده است اقرار و شهادت افراد که حاصل از شکنجه و فشار باشد فاقد ارزش و اعتبار است به یقین بر همه مسئولان که خود را خادم ملت می‌دانند لازم است کرامت انسان‌ها و ولی‌نعمتان خود را حفظ کنند.

ماموران کلانتری ‌و نیروهای انتظامی و همه افرادی که ضابط قضایی می‌باشند باید بدانند در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شکنجه نیز ممنوع است. یادآوری این نکته ضروری است که به هنگام طرح و بحث در مورد اصل 38 قانون اساسی در مجلس بررسی قانون اساسی از مرحوم آیت‌ا… علی مشکینی عضو آن مجلس نقل شده است که گفت: «شکنجه به هر نحو برای گرفتن اقرار یا کسب اطلاع ممنوع است ما معتقدیم که این امر غیراسلامی و غیرانسانی است و رای هم به این می‌دهیم ولی بعضی از مسائل باید مورد توجه قرار گیرد مثل این‌که احتمالا چند نفر از شخصیت‌های برجسته را ربودند و دو سه نفر هستند که می‌دانیم اینها از ربایندگان اطلاع دارند و اگر چند سیلی به آنها بزنند ممکن است کشف شود آیا در چنین مواردی شکنجه ممنوع است اگر چند شکنجه این جوری به او بدهند مطلب را می‌گوید مساله دفع افسد به فاسد آیا در این مورد صدق ندارد باتوجه به اینکه در گذشته هم وجود داشته است؟ مرحوم آیت‌ا… دکتر سید محمد بهشتی نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به آیت‌ا… مشکینی اظهار می‌دارد: آقای مشکینی! توجه فرمایید که مساله راه چیزی باز شدن است به محض این که این راه باز شد و خواستند کسی را که متهم به بزرگترین جرم‌ها باشد یک سیلی بهش بزنند مطمئن باشید به داغ کردن همه افراد منتهی می‌شود پس این راه را باید بست یعنی اگر حتی ده نفر از افراد سرشناس ربوده شوند و این راه باز نشود جامعه سالم‌تر است. به نقل از کتاب مشروح مذاکرات مجلس بررسی قانون اساسی، جلد اول، صفحه 620»(5)

پرسشی که مطرح است و ماموران گشت ارشاد موظف به پاسخگویی آن هستند این که اگر بی‌حجابی را جرم مشهود تلقی کنیم و دختر 14 ساله‌ای هم حجابش را حفظ ننموده باشد آیا او را باید دستگیر کرد و تحویل قوه قضائیه داد یا باید به او حمله کرد و مجروحش نمود؟

به یقین در دوران ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان هر تخلفی در هر زمینه‌ای صورت گیرد به پای رئیس قوه مجریه هم نوشته می‌شود و روزی باید جوابگو باشد مگر این که برابر با قانون و ضابطه محکم بایستد و دادخواهی کند و مطلبی را که به نقل از فرمایش مولای متقیان حضرت علی(ع) به مالک‌اشتر در حضور مقام رهبری و در هنگام تنفیذ حکم ریاست جمهوری از جمله اظهار داشت: «…ای مالک همانند درنده‌ای مباش که خوردن رعیت را غنیمت شماری…» همیشه در نظر داشته باشد نکته دیگر این که مولای متقیان حضرت علی(ع) در خطبه 27 نهج‌البلاغه می‌فرماید: «…به من خبر رسیده که مردی از لشکر شام به خانه زنی مسلمان و زنی غیرمسلمان که در پناه حکومت اسلام بوده وارد شده و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره‌های آنها را به غارت برده درحالی که هیچ وسیله‌ای برای دفاع جز گریه و التماس کردن نداشته‌اند لشکریان شام با غنیمت فراوان رفتند بدون این که حتی یک نفر آنان زخمی بردارد و یا قطره خونی از او ریخته شود اگر برای این حادثه تلخ مسلمانی از روی تاسف بمیرد ملامت نخواهد شد و از نظر من سزاوار است شگفتا! شگفتا! به خدا سوگند این واقعیت قلب انسان را می‌میراند و دچار غم و اندوه می‌کند…»(6)

می‌گویند: (در مثل مناقشه نیست، خوانندگان آیینه یزد التماس زنی را که جلو اتومبیل گشت ارشاد آویزان شده و ناله‌کنان می‌گفت از بردن فرزند بیمارش به جایی که ممکن بود سرنوشت مهسا امینی برایش رقم بخورد خودداری کنند، یا ناله‌های مادر دختر نوجوانی که فرزندش را روی زمین می‌کشند و بنابه گفته نیروهای گشت ارشاد جراحت جزیی بر وی وارد می‌آورند در نظر بیاورند یا ضجه و ناله زن نسبتا مسنی را به یاد آورند که ملتمسانه می‌خواست او را بر اتومبیل گشت ارشاد سوار نکنند و ناگهان افتاده بر زمین کنار ماشین تصویر وی نمایان می‌گردد که مانتویش کنار زده شده و بخشی از پشت وی نمایان است).

نگارنده در یک کلام سخن را به پایان آورده و از رئیس‌جمهور درخواست می‌نماید به درستی اعلام نمودی: «طرح نور سیاهی است» به ما آموخته‌اند: «الکریم اذا وعد وفی».

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- خبرآنلاین، 29/6/1401
2- انتخاب، 25/3/1403
3- عصرایران، 2/4/1403
4- جماران، 27/3/1403
5- «مختصر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، تالیف دکتر حسین مهرپور استاد دانشگاه شهید بهشتی، چاپ 1387.
6- «نهج‌البلاغه»، ترجمه محمد دشتی(ره)، بخشی از خطبه 27، صفحه 51.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/JMJKa

 

  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا